Jakie składniki powinna zawierać dieta dla seniora?

Jakie składniki powinna zawierać dieta dla seniora?

Artykuł Miesiąca

Żywienie osób starszych wcale nie jest skomplikowane i pozbawione wielu smacznych produktów. Polega ono przede wszystkim na eliminacji niezdrowych tłuszczy i nadmiaru białka. Aktualnie z powodzeniem można zastąpić ulubione potrawy ich zdrowszymi zamiennikami, które gwarantują dobre samopoczucie i zdrowie – u seniorów, ale nie tylko!

Kiedy zmienić dietę?

Codzienny tryb życia może sprawić, że zmiana diety będzie konieczna znacznie wcześniej, niż się tego spodziewamy. Nieodpowiedni sposób żywienia może doprowadzić do wystąpienia różnych chorób, których przebieg będzie znacznie łagodniejszy, jeżeli zaczniemy odpowiednio się odżywiać.

Dieta, która przeznaczona jest dla seniorów to tak naprawdę zbiór zasad, które lekarza zalecają stosować także w przypadku osób zmagających się z częstymi bólami brzucha. Ten sposób żywienia sprawdza się także w momencie, gdy niedawno wykonywany był zabieg lub skomplikowana operacja. Niskotłuszczowe produkty służą naszemu dobremu samopoczuciu.

Jak powinna wyglądać dieta dla seniora?

Warto zauważyć, że dieta dla seniora skupia się przede wszystkim na tym, czego być w niej nie powinno, a także na tym, w jaki sposób potrawy nie powinny być przygotowywane. Jeżeli osoba starsza pragnie zachować dobre samopoczucie i zdrowie, to bezwzględnie musi wykluczyć z codziennego jadłospisu potrawy smażone. Wszelkiego rodzaju tłuste produkty również wpływają niekorzystnie na działanie organizmu osoby starszej.

Dieta dla seniora – co powinna zawierać?

Wiedząc już, czego warto unikać w tego rodzaju diecie, należy zwrócić także uwagę na składniki, których nie powinno zabraknąć w serwowanych potrawach. Ich zadaniem jest uzupełnić wszelkie niedobory oraz dostarczyć odpowiednią ilość energii, której potrzebuje starsza osoba do codziennego funkcjonowania.

Jeżeli samodzielnie nie jesteśmy w stanie znaleźć złotego środka – skontaktujmy się z lekarzem lub dietetykiem, który pomoże zaplanować posiłki. O czym jednak warto pamiętać?

  • Proporcje składników powinny zostać dobrane w odpowiedni sposób – po to, aby nadmiar nie odkładał się w formie tkanki tłuszczowej. Nie można także dopuścić do sytuacji, w której energii jest zbyt mało, co może utrudnić danej osobie wykonywanie podstawowych czynności.
  • Co powinno znaleźć się w takiej diecie? Zamiast tłustych potraw, które często lubimy spożywać, lepiej wybierać ryby, chude mięso oraz tłuszcze pochodzące od roślin czy orzechów.
  • Węglowodany oraz białko także są potrzebne, jednak w starszym wieku powinno być ich znacznie mniej, dzięki czemu jelita będą pracowały w odpowiedni sposób. Spożywane produkty mleczne powinny być niskotłuszczowe.
  • Podstawą zdrowia są natomiast witaminy oraz woda. Szczególnie u seniorów stwierdza się niedobór witaminy D, ponieważ organizm nie jest w stanie samodzielnie produkować potrzebną jej ilość. Tymczasem woda pomaga nie doprowadzać do odwodnienia, które może być w tym wieku niebezpieczne. W czasie dnia można pić napary i herbaty, ale trzeba też pamiętać, aby jednakowo nie rezygnować z niegazowanej wody o temperaturze pokojowej[1].
[1] E. Grabowska, M. Spodaryk, Zasady żywienia osób w starszym wieku, Gerontologia Polska, Kraków 2006; 14(2), s.59.

Bibliografia:

Grabowska E., Spodaryk M., Zasady żywienia osób w starszym wieku, Gerontologia Polska, Kraków 2006; 14(2).

Jarosz M., Praktyczny Podręcznik Dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010.

Jarosz M., Żywienie osób w wieku starszym, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o