Co służy wątrobie? Co szkodzi wątrobie?

Co służy wątrobie? Co szkodzi wątrobie?

Polecne i promocje

Co służy wątrobie? Co szkodzi wątrobie? Produkty wskazane do spożycia oraz produkty niewskazane do spożycia.

Co służy wątrobie?

Wątroba jest jednym z najważniejszych organów- wątroba pełni w organizmie ponad 500 funkcji. A my popełniamy mnóstwo błędów dietetycznych, które jej szkodzą.

Najczęściej powtarzanym mitem zdrowotnym jest to, że wątroba boli. To jednak niemożliwe, ponieważ nie jest unerwiona. Gdy jednak szwankuje, powiększa się i uciska otaczającą ją torebkę. Stąd nieprzyjemne uczucie kłucia czy rozpierania pod żebrami.

Co szkodzi wątrobie?

Każde powiększenie się wątroby świadczy o tym, że czymś jej zaszkodziliśmy. Jej największymi wrogami są: wirusy, nadużywanie leków oraz obżarstwo (szczególnie dieta bogata w tłuszcze i alkohol), a także stosowanie drakońskich diet (jeśli za szybko chudniemy, nadmiar uwolnionego tłuszczu obrasta wątrobę!). Na liście wrogów wątroby są także: palenie papierosów oraz wdychanie toksycznych oparów.

Wątroba może się zregenerować.

To jeden z niewielu narządów w naszym organizmie, który może sam się naprawić. Może nie całkiem sam- wątroba potrzebuje do tego naszej pomocy. Jeśli ją otrzyma, z łatwością odbuduje zniszczone tkanki. Co zatem robić, by jej to ułatwić? Przede wszystkim trzeba zmienić dietę na lekkostrawną. Oto szczegóły:

1) Znacznie ogranicz tłuszcze zwierzęce. Smalec zastąp olejem, masło miękką margaryną, a śmietanę jogurtem. Tłuste czerwone mięso zastąp indykiem lub kurczakiem bez skóry!

2) Zmniejsz spożycie cukru, bo sprzyja otłuszczaniu wątroby. Nie spożywaj więcej niż siedem dag dziennie.

3) Sięgaj po białko, bo sprzyja odbudowie tkanek. Wybieraj chude mięsa i ryby oraz odtłuszczony nabiał.

4) Jedz warzywa, szczególnie te, które obfitują w przeciwutleniacze, które chronią komórki wątroby. Jak najczęściej sięgaj po: sałatę, marchew, brokuły oraz buraki.

Produkty wskazane:

– kasze (jęczmienna, manna, krakowska), ryż i drobne makarony,

– nabiał: między innymi lekko słodkie i zsiadłe (0 i 0,5 procent tłuszczu), kefiry, jogurty, chude twarogi,

– chuda cielęcina, wołowina, piersi kurczaka i indyka bez skóry, chude ryby, jak dorsz czy leszcz; chude wędliny,

– oleje roślinne, najlepiej olej lniany czy oliwa z oliwek,

– miód prawdziwy,

– ziołowe przyprawy.

Produkty niewskazane:

– pieczywo razowe, rogaliki francuskie, razowy makaron, brązowy ryż, kasza gryczana i pęczak,

– tłusty nabiał, śmietana, smalec, słonina, łój, margaryna twarda w kostce,

– tłuste mięso: wieprzowina, baranina, gęś, kaczka; tłuste wędliny,

– tłuste ryby: węgorz, halibut, łosoś, śledź,

– produkty smażone, np. frytki, placki ziemniaczane, chipsy,

– warzywa kapustne,

– owoce niedojrzałe: gruszki, śliwki, czereśnie, agrest, owoce suszone i orzechy,

– wszystkie warzywa strączkowe: soja, soczewica, bób, fasola, ciecierzyca, groch,

– słodycze zawierające tłuszcz, kakao i orzechy,

– ostre przyprawy, jak: ocet, chrzan, papryka, pieprz, musztarda,

– kawa, płynna czekolada czy alkohol.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o